Foto en tijdlijn overzicht Chiefpep No. 2
Hier zie je het vest wat ik tijdens de Chiefpep Videoserie altijd aan heb. Een van de volgers gaf de tip om de lijnen op de tank en motor in de kleuren van dat herkenbare vest aan te houden. Een enorm goeie tip! Altijd fijn om van die betrokken subscribers te hebben.
Ik heb voor het rechte stuur gekozen om een goede, stevige brede grip op de motor te realiseren. Daarnaast zorgen de 48mm FJR 1300 voorvorkpoten voor een flink 'stoere' massa aan de voorzijde.
De undertail is dicht. De Kellermann knipperlichten zijn tevens rem- en achterlichten.
Het zadel is gemaakt door Ellermeyer Amsterdam. Dit is de bekleder die tevens alle Spijker auto's met de hand bekleedde en tot de dag van vandaag de Koninklijke voertuigen voorziet van het aangepaste interieur.
In het achterspatbord zijn de draden verwerkt voor de nummerplaatverlichting.
De tank is van een XS 850 uit 1978 en kent het originele embleem. Deze embleems zijn niet meer te verkrijgen.
De voetsteunen komen van een Yamaha R1.
Het spuitwerk is verzorgd door BVT Motopaint in Nieuwgein.
De dempers zijn van Shark, de uitlaatbochten zijn handgemaakt bij RVS Rezelman in Alkmaar.
De achtershock is van een Yamaha R1.
De voorvork is een 48mm voorvork afkomstig van een FJR 1300 uit 2008. De wielen voor en achter zijn gezandstraald en gepoedercoat en afkomstig van een Yamaha Diversion 900 uit 1994. De remschijven en remblokken zijn uiteraard gloednieuw.
Het motorblok is volledig genatstraald bij Van Ginneke in Almere. Het motorblok is volledig gereviseerd en vervolgens dynojet afgesteld bij Mobu Motors.
Het achterwiel is pas gemaakt en afkomstig van een Yamaha Diversion 900 uit 1994. Normaalgesproken heeft de XV 750 een trommelrem, maar ik heb de motor voorszien van een remklauw voor de schijf die op het achterwiel van het Diversion wiel kan. Uiteraard ook deze schijf is gloednieuw evenals de remblokken.
Foto en tijdlijn overzicht Chiefpep Scrambler
In juli 2014 startte het zo. Ik vond een Yamaha XV750 uit 1981 op Marktplaats. Eenmaal bij de verkoper aangekomen bleek dat hij nog een XV700 had staan voor onderdelen. Dit blok had veel minder gelopen dan de 750 dus daarmee zou ik aan de slag gaan. Uiteraard is het monoshock frame van de XV750 mooier, dus het werd een combinatie van een 700cc blok in het 750 frame.
Wazige foto, maar heb geen andere van deze situatie. Motor in mijn relatief kleine inpandige garage. De heftafel is het belangrijkste tezamen met wat sjorbanden die ik aan het plafond kan bevestigen. Klaar voor strippen!
En dat strippen gaat erg vlot en eenvoudig! Binnen 4 uur was dat zo geklaard.
En toe was de XV700 aan de beurt...
Vanuit dit blok zou ik gaan werken. Deze had zo'n 20.000 kilometer gelopen.
Bij dit project heb ik werkelijk ieder deel bekeken, eventueel vervangen of diep gereinigd. Het blok moest matzwart worden dus deze heb ik deze eerst laten wetblasten bij http://www.wetblast.nl/ Almere.
Velen vonden het haast zonde om het blok nog te gaan spuiten. Ik denk daar anders over. Bij een Scrambler hoort een matzwart blok met zwarte koelribben.
En na dat spuiten, met hittebestendige verf van VHT moest alles afgebakken worden. Dus de keukenoven moest er even aan geloven...
Zo had ik me het blok voorgesteld. Het mooie is als je zo'n project bouwt, hij precies wordt zoals je zelf wil. Belangrijk detail is ook dat ik alle boutjes heb vervangen voor nieuwe RVS inbus exemplaren. Het zijn de details die zo'n motor maken.
Een flinke hoofdbreker bij een XV750 monoshocker is dat het achterwiel offset in de brug zit. Het originele gietwiel is geen optie om in een Scrambler te zetten. Daar moet een spaakwiel in. Alleen een naaf die past op de cardanklok is haast onvindbaar. Ik heb een wiel van een XV1000 gevonden bij Boonstraparts en heb deze bij www.Startwin.nl in Loenen om laten spaken. Ik heb voor en achter Excel velgen aangeschaft en voor het achterwiel hebben we de dikste spaken gebruikt in verband met de offset.
De banden doen ook veel aan de looks. Daar had ik al direct de Michelin Anakee 2 voor in gedachten. Deze liet ik bij http://www.afsmotorparts.nl/ in Purmerend monteren.
Op de achtergrond dacht ik met mijn goede vriend Joris (ingineur van beroep en minstens zo'n motorfanaat als ik) na over het subframe. Deze tekende we tot op de millimeter nauwkeurig uit om vervolgens bij www.rezelman-rvs.nl Alkmaar volgens tekeninge te laten maken.
En daarmee kon ik de laatste mock up maken voordat de uitlaat op maat gemaakt kon worden en alles naar de poedercoater kon voor de definitieve bouw.
Dit werd ook bij Rezelman gedaan aan de hand van een door mijzelf gemaakte photoshop.
Daarna kon alles naar de poedercoater. Dit liet ik doen bij Hamax http://www.hmax.nl/ in Hazerwoude-Dorp.
En om verder te kunnen had ik echt de tank nodig en het spatbord. Immers, ik wilde een 'bare bone' dradenschema aanleggen maar kon dat alleen als ik telkens de tank kon passen om te bepalen waar alles kon komen te liggen. Dus, www.motopaints.nl in Assen mocht voor het lakgedeelte zorgen. Ook aan de hand van mijn eigen Photoshop.
Nu kon de final built beginnen!
14-05-2015 Op dit moment is dit ongeveer de status. De uitlaat moet er nog op, wat details qua slangen, en gaskabelwerk. Mijn streven is om de motor nog vóór begin juni te kunnen starten. We zullen zien. Voor dit gehele traject geldt eigenlijk dat ik niets overhaast. Als iets langer duurt dan verwacht, dan so be it. En klus met zoveel werk moet je niet overhaasten. Keep you posted en voor dagelijkse updates zie mijn Facebookpagina.
25-05-2015 Morgen ga ik hem starten. Alle vloeistoffen, behalve benzine, zitten erin! Spannend hoor...
Hierboven is te zien hoe bij Ellermeyer het zadel gemodelleerd wordt. Mooi vakwerk.