Chiefpep

Design

 

 Foto en tijdlijn overzicht Chiefpep No. 2

Hier zie je het vest wat ik tijdens de Chiefpep Videoserie altijd aan heb. Een van de volgers gaf de tip om de lijnen op de tank en motor in de kleuren van dat herkenbare vest aan te houden. Een enorm goeie tip! Altijd fijn om van die betrokken subscribers te hebben.

 

Ik heb voor het rechte stuur gekozen om een goede, stevige brede grip op de motor te realiseren. Daarnaast zorgen de 48mm FJR 1300 voorvorkpoten voor een flink 'stoere' massa aan de voorzijde.

De undertail is dicht. De Kellermann knipperlichten zijn tevens rem- en achterlichten.

Het zadel is gemaakt door Ellermeyer Amsterdam. Dit is de bekleder die tevens alle Spijker auto's met de hand bekleedde en tot de dag van vandaag de Koninklijke voertuigen voorziet van het aangepaste interieur.

In het achterspatbord zijn de draden verwerkt voor de nummerplaatverlichting.

De tank is van een XS 850 uit 1978 en kent het originele embleem. Deze embleems zijn niet meer te verkrijgen.

De voetsteunen komen van een Yamaha R1.

Het spuitwerk is verzorgd door BVT Motopaint in Nieuwgein.

De dempers zijn van Shark, de uitlaatbochten zijn handgemaakt bij RVS Rezelman in Alkmaar.

De achtershock is van een Yamaha R1.

De voorvork is een 48mm voorvork afkomstig van een FJR 1300 uit 2008. De wielen voor en achter zijn gezandstraald en gepoedercoat en afkomstig van een Yamaha Diversion 900 uit 1994. De remschijven en remblokken zijn uiteraard gloednieuw.

Het motorblok is volledig genatstraald bij Van Ginneke in Almere. Het motorblok is volledig gereviseerd en vervolgens dynojet afgesteld bij Mobu Motors.

Het achterwiel is pas gemaakt en afkomstig van een Yamaha Diversion 900 uit 1994. Normaalgesproken heeft de XV 750 een trommelrem, maar ik heb de motor voorszien van een remklauw voor de schijf die op het achterwiel van het Diversion wiel kan. Uiteraard ook deze schijf is gloednieuw evenals de remblokken.

Foto en tijdlijn overzicht Chiefpep Scrambler

Motoren op aanhanger

In juli 2014 startte het zo. Ik vond een Yamaha XV750 uit 1981 op Marktplaats. Eenmaal bij de verkoper aangekomen bleek dat hij nog een XV700 had staan voor onderdelen. Dit blok had veel minder gelopen dan de 750 dus daarmee zou ik aan de slag gaan. Uiteraard is het monoshock frame van de XV750 mooier, dus het werd een combinatie van een 700cc blok in het 750 frame.

Yamaha XV 750 Virago


Wazige foto, maar heb geen andere van deze situatie. Motor in mijn relatief kleine inpandige garage. De heftafel is het belangrijkste tezamen met wat sjorbanden die ik aan het plafond kan bevestigen. Klaar voor strippen!

Strippen motorfiets







En dat strippen gaat erg vlot en eenvoudig! Binnen 4 uur was dat zo geklaard. 

Yamaha XV 700

En toe was de XV700 aan de beurt... 

Demonteren motorblok

Vanuit dit blok zou ik gaan werken. Deze had zo'n 20.000 kilometer gelopen.

Motorblok gesplitst
Motoronderdelen overzichtelijk uitgestald

Bij dit project heb ik werkelijk ieder deel bekeken, eventueel vervangen of diep gereinigd. Het blok moest matzwart worden dus deze heb ik deze eerst laten wetblasten bij http://www.wetblast.nl/ Almere.

Alle motorblok delen wetblasten
Cilinder wetblasten


Velen vonden het haast zonde om het blok nog te gaan spuiten. Ik denk daar anders over. Bij een Scrambler hoort een matzwart blok met zwarte koelribben.

Motorblok en delen klaar voor zelf spuiten
Carterpan spuiten





Cilinder zelf spuiten
Motordelen afbakken in oven

En na dat spuiten, met hittebestendige verf van VHT moest alles afgebakken worden. Dus de keukenoven moest er even aan geloven...

XV 700 motorblok


Zo had ik me het blok voorgesteld. Het mooie is als je zo'n project bouwt, hij precies wordt zoals je zelf wil. Belangrijk detail is ook dat ik alle boutjes heb vervangen voor nieuwe RVS inbus exemplaren. Het zijn de details die zo'n motor maken.

Excel velgen

Een flinke hoofdbreker bij een XV750 monoshocker is dat het achterwiel offset in de brug zit. Het originele gietwiel is geen optie om in een Scrambler te zetten. Daar moet een spaakwiel in. Alleen een naaf die past op de cardanklok is haast onvindbaar. Ik heb een wiel van een XV1000 gevonden bij Boonstraparts en heb deze bij www.Startwin.nl in Loenen om laten spaken. Ik heb voor en achter Excel velgen aangeschaft en voor het achterwiel hebben we de dikste spaken gebruikt in verband met de offset.

Michelin Anakee 2 om velg


De banden doen ook veel aan de looks. Daar had ik al direct de Michelin Anakee 2 voor in gedachten. Deze liet ik bij http://www.afsmotorparts.nl/ in Purmerend monteren. 

Ontwerp subframe

Op de achtergrond dacht ik met mijn goede vriend Joris (ingineur van beroep en minstens zo'n motorfanaat als ik) na over het subframe. Deze tekende we tot op de millimeter nauwkeurig uit om vervolgens bij www.rezelman-rvs.nl Alkmaar volgens tekeninge te laten maken.

Bouwtekeningen subframe





Subframe bouwen
Subframe passen
Uitlaat passen en meten

En daarmee kon ik de laatste mock up maken voordat de uitlaat op maat gemaakt kon worden en alles naar de poedercoater kon voor de definitieve bouw. 


Dit werd ook bij Rezelman gedaan aan de hand van een door mijzelf gemaakte photoshop.

Motorfiets in photoshop
Uitlaat bouwen


Daarna kon alles naar de poedercoater. Dit liet ik doen bij Hamax http://www.hmax.nl/ in Hazerwoude-Dorp.

Stralen en poedercoaten
Motordelen gepoedercoat
Motor onderdelen gepoedercoat


En om verder te kunnen had ik echt de tank nodig en het spatbord. Immers, ik wilde een 'bare bone' dradenschema aanleggen maar kon dat alleen als ik telkens de tank kon passen om te bepalen waar alles kon komen te liggen. Dus, www.motopaints.nl in Assen mocht voor het lakgedeelte zorgen. Ook aan de hand van mijn eigen Photoshop.

Motorfiets in photoshop
Honda CB 200 tank gespoten
LSL achterspatbord
Voorspatbord


Nu kon de final built beginnen!

Motorblok definitief monteren

Motorblok definitief monteren

Motor in de maak
Benzineslangen e.d. nog aanleggen

Benzineslangen e.d. nog aanleggen


14-05-2015 Op dit moment is dit ongeveer de status. De uitlaat moet er nog op, wat details qua slangen, en gaskabelwerk. Mijn streven is om de motor nog vóór begin juni te kunnen starten. We zullen zien. Voor dit gehele traject geldt eigenlijk dat ik niets overhaast. Als iets langer duurt dan verwacht, dan so be it. En klus met zoveel werk moet je niet overhaasten. Keep you posted en voor dagelijkse updates zie mijn Facebookpagina.

Zijaanzicht Scrambler op heftafel

Scrambler


25-05-2015 Morgen ga ik hem starten. Alle vloeistoffen, behalve benzine, zitten erin! Spannend hoor...

Motorzadel modelleren
Motorzadel maken

Motorzadel maken

Hierboven is te zien hoe bij Ellermeyer het zadel gemodelleerd wordt. Mooi vakwerk.

Motor op middenbok








Motor op zijstandaard
Driekwart aanzicht scrambler zijstandaard
Driekwart aanzicht scrambler uitlaatzijde
Zijaanzicht scrambler filterzijde
Motorzadel en tank


XV Scrambler staande sfeerfoto
XV Scrambler sfeerfoto
XV Scrambler driekwart achter aanzicht
XV Scrambler driekwart achter aanzicht
XV Scrambler zijstandaard
XV Scrambler driekwart aanzicht
XV Scrambler driekwart achter aanzicht
XV Scrambler CB 200 tank
XV Scrambler handgemaakte tankpad en zadel
XV Scrambler porsche lederen zadel met alcantara
XV Scrambler handgemaakte tankpad alcantara
XV Scrambler acewell teller
XV Scrambler koplamp en stuur
XV Scrambler koplamp en stuur
XV Scrambler handgemaakte uitlaatbocht
XV Scrambler handgemaakte uitlaatbocht
XV Scrambler motorblok
XV Scrambler handgemaakt spaak achterwiel
XV Scrambler handgemaakt achterwiel
XV Scrambler handgemaakt achterwiel
XV Scrambler voorwiel, nieuwe remzuiger, RVS remleiding
XV Scrambler driekwart aanzicht